Vinterbadning bliver mere og mere populært i Danmark, og det har været en vigtig del af vores kultur i århundreder. Denne form for badning kræver en særlig form for forberedelse, og mange vinterbade- og saunaklubber arrangerer saunagus-arrangementer, hvor æteriske olier flittigt bliver brugt.

Fordelene ved vinterbadning

Vinterbadning er ikke bare sjovt – det har også mange sundhedsmæssige fordele. Det øger din cirkulation og hjælper med at regulere din kropstemperatur, hvilket kan hjælpe dig med at holde dig varm, selv når det er koldt udenfor. Det hjælper også med at reducere stressniveauet, forbedre søvnkvaliteten, styrke dit immunforsvar og endda øge din fleksibilitet! Det er ikke underligt, hvorfor vinterbadning er så populært blandt danskerne.

Saunagus, hvad er det?

Saunagus, også kendt som svedbadning, er en ældgammel form for healing, der har været praktiseret i århundreder i mange forskellige kulturer rundt om i verden. Det er et ritual, hvor man renser krop og sjæl ved at svede giftstoffer og urenheder ud af kroppen. Processen indebærer, at man går ind i et saunarum og opholder sig der i et stykke tid , så varmen kan trænge dybt ind i dine muskler og led. Temperaturen skal ligge mellem 85-100 grader Celsius, og det kan tage alt fra 15 minutter til en 30 minutter, før 1 session er overstået, og man skal ud i det kolde vand.

Arrangementerne er designet til at være en sjov oplevelse, og mange saunaklubber oplever kæmpe interesse for disse arrangementer.

Æteriske olier til saunagus

Der anvendes forskellige æteriske olier under saunagus-arrangementer for at skabe en beroligende atmosfære og for at hjælpe deltagerne med drage fordel af meditative såvel som andre goder.

Nogle af de mest populære olier, der anvendes, omfatter eukalyptus, lavendel, rosmarin, sandeltræ, cedertræ, pebermynte, appelsinblomst og geraniumolie. Varmen fra saunaen kombineret med disse æteriske olier hjælper med at åbne porerne og fremmer samtidig afslapningen, inden man går ind i de koldere temperaturer.

Vinterbadning er blevet en vigtig del af den danske kultur gennem årene, og der er mange fordele forbundet med denne aktivitet. Folk, der ønsker at give det en chance, bør deltage i et saunagus-arrangement, hvor de kan nyde godt af varmen i kombination med beroligende æteriske olier, inden de tager en dukkert i det iskolde vand! Det vil ikke kun hjælpe dem med at nyde deres tid i kolde temperaturer, men det vil også give dem masser af sundhedsmæssige fordele! Så hvis du leder efter noget nyt og spændende at lave denne vinter, hvorfor så ikke prøve vinterbadning? Du vil ikke fortryde det!