Stort tillykke til dig, hvis du er blevet færdig med din videregående uddannelse. Det har sikkert været nogle lange år, som til tider har været hårde, og som til tider har givet dig sved på panden. Der en række nye udfordringer du står over for, og som du bør forholde dig til. Læs mere her, hvor du får en række gode råd til, hvad du skal have styr på efter din videregående uddannelse.

En a kasse der er relevant for dig

Når du skal begynde på arbejdsmarkedet, er det rigtigt vigtigt, at du melder dig ind i en a kasse. A kasser findes hos mange forskellige udbydere. Det kan være relevant for dig at finde en a kasse, der matcher dit arbejde, så du bliver godt hjulpet videre, hvis uheldet er ude. Det handler nemlig ikke alene om, at du får dagpenge, når du ikke længere arbejder. Det handler i høj grad også om, hvor meget du bliver hjulpet til at finde et andet arbejde. Dansk magisterforening a kasse er en a kasse for dig, der er højtuddannet, så den kan være relevant hvis du f.eks. lige har taget en kandidat på universitetet. Andre a kasser læner sig op af det fag, de repræsenterer f.eks. FTFa der varetager forskellige faggrupper såsom socialrådgivere.

Vil du være en del af fagforeningen?

Det er meget forskelligt, om man vælger at melde sig ind i en fagforening. Man kan spare penge ved ikke at melde sig ind, men samtidigt melder man sig ud af et fællesskab. Afhængigt af hvilket job du varetager, vil der være en mere eller mindre herskende kultur omkring, hvorvidt man bør være en del af en fagforening. Nogle steder forhandles der løn fra en tillidsrepræsentants side, og der vil dem, der er en del af fagforeningen komme øverst i bunken, når lønnen skal forhandles. Der er ikke et krav om at være med i en fagforening, og man kan i princippet ikke miste økonomi ved at lade være. Der kan dog være nogle fordele f.eks. et fællesskab på arbejdet, som man melder sig ind i, og nogle andre muligheder hvis man f.eks. oplever udfordringer på jobbet.

Til dig der lige har fået bil

Det kan være, at du ikke rigtigt har kørt i en bil, mens du tog din videregående uddannelse. Det er meget normalt, når man er i nogle af de større biler. Når du får en bil, skal du imidlertid være opmærksom på færdselsreglerne, der kan være ændret siden sidste gang du kørte i bil. Du bør særligt stille dig selv spørgsmålet “hvornår mister man kørekortet”, så du ikke mister dine muligheder for at komme frem på jobbet.