Det er vel de færreste af os, der virkelig elsker at komme til tandlægen. En del af os lider af tandlægeskræk, men selvom du ikke er bange for at komme til tandlæge, så giver den årlige indkaldelse til et tandeftersyn altid lidt hjertebanken. Det er dog forholdsvist nemt, at gøre besøget meget mere behageligt, så du kan hoppe op af stolen og udbryde: Han borede slet ikke.

For med 6-7 minutters arbejde om dagen, kan du holder dine tænder i så god form, at du vil tage tandeftersynet uden problemer.

Tandbørstning og tandtråd.

Tandtråd er en vigtig hjælp til at opretholde en god mundhygiejne. Ofte er mange mennesker uvidende om vigtigheden af ​​tandtråd, og de fleste mener, at børstning er nok til at fjerne madrester og bakterier. Børstning alene fjerner dog ikke alle former for bakterier og plak, så tandtråd er påkrævet.

Tandlæger og tandplejere har forskellige anbefalinger, når det kommer til tandtråd. Palle Holmstrup anbefaler, at du bruger tandtråd efter behov, for eksempel hvis du kan mærke, at der sidder noget fast mellem tænderne med tungen. Tandtråd er velegnet til at rense overfladerne mellem tænderne.

Grundig børstning er vigtig for at holde dine tænder sunde, og du bør sørge for at børste tænder mindst to gange om dagen. Du bør børste dine tænder i mindst 2 minutter for at sikre, at alt madrester og plak er fjernet. Du bør dog ikke børste tænder umiddelbart efter du har drukket eller spist syreholdig mad, da det betyder, at emaljen på dine tænder bliver slebet yderligere.

Det grundlæggende i et tandeftersyn.

Husk at møde op til de årlige tandeftersyn når tandlæge indkalder dig. En stor del af danskerne springer faktisk over dette og sparer dig naturligvis penge på den korte bane, men et tandeftersyn kan meget mere end afsløre om du har hul i tænderne.

Tandlægen vil også kunne se om du er ramt af mere alvorlige sygdomme og samtidig forebygge skader på dine tænder og tandkød inden det for alvor bliver dyrt. Så på den lange bane vil du helt sikkert spare penge, samtidig med at du forbedre din sundhed når du tager til de årlige eftersyn.

Tiden mellem tandlægebesøg behøver ikke at være den samme hele livet, da din livssituation kan ændre sig og din mundtilstand kan ændre sig, fx hvis du lider af tand- og mundsygdom efter års fravær.

Til sidst ser vi på dine tænder for ethvert atypisk slid. Det kan ske, hvis du sliber tænder om natten, spiser en kost med højt syreindhold, børster tænder for hårdt eller har problemer med sure opstød. Hvis nogle af disse er sande, vil vi rådgive og vejlede dig i at få bedre tandpleje i fremtiden.

Vigtigheden af ​​et tandeftersyn.

Hos nye Tandlæge i Kolding kan du få regelmæssige tandeftersyn i hjertet af Kolding. Vi ønsker meget, at du beholder dine tænder hele dit liv, så vi anbefaler, at du får regelmæssige tandeftersyn for at få sygdom, inden den udvikler sig.

Pris for tandlægeundersøgelse?

Prisen for tandundersøgelsen udføres efter overenskomst mellem tandlægeforeningen og de danske regioner. Derfor er udgiften til en tandundersøgelse på alle tandlægeklinikker den samme, da prisen må være hverken høj eller lav under denne aftale. Er du medlem af sygeforsikringen Danmark har du mulighed for at få tilskud til det regelmnæssige tandeftersyn afhængig af, hvilken gruppe du står i.