Vil du lære mere om SEO? Og hvad indebærer SEO helt præcist? Er det noget, der er kompliceret?

SEO (Search Engine Optimization) er noget, som folk gerne bruger, når de forsøger at sælge deres produkter og tjenester online. Men hvad de fleste mennesker ikke er klar over, er, at hvis de anvender de forkerte SEO-strategier, kan deres resultater ofte vise sig at være mindre end optimale.

Hvad kan der så ske, hvis du ignorerer SEO? Du kan ende med et websted, der er placeret under eller endda midt i rækken af alle de websteder, der konkurrerer om de samme søgeord. Og som følge heraf kan du ende med at miste kunder.

Jeg vil gennemgå alle de forskellige aspekter af SEO, som du kan bruge og lære. Og det du vil lære er, hvordan du rent faktisk kan analysere dit eget websted og komme med en liste over handlingsorienterede elementer, som du kan implementere.

Og ved at implementere dette vil jeg vise dig præcis, hvilke skridt du skal tage for at få dit websted til at ranke højere i søgemaskinerne.

Så hvis du er interesseret i at lære mere om SEO, og hvordan det kan hjælpe dig med at øge trafikken til dit websted, så læs videre…

TRIN 1: Vælg et analyseværktøj

Der findes mange forskellige værktøjer, som du kan bruge til at analysere et websted. Her er nogle af de mest populære:

Google Analytics

Indsaml trafikdata fra dit websted, og Google Analytics vil give dig nogle af de vigtigste oplysninger. Det kan også fortælle dig, hvilke sider der får mest trafik.

SEOmoz

SEOmoz er en betalingstjeneste, men den er gratis de første 30 dage. Det er et fantastisk værktøj, fordi det fortæller dig præcis, hvor godt en side rangerer for specifikke søgeord.

Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools er en gratis tjeneste og er et nyttigt værktøj til administration af et websted. Den fortæller dig de tekniske detaljer om dit websted, f.eks. om crawlhastighed, fejlsider og andre tekniske problemer.

TRIN 2: Tjek Robots.txt-filen

De fleste søgemaskiner ignorerer robots.txt-filen, men de skal stadig have adgang til den. Ved at få adgang til robots.txt-filen kan du kontrollere, hvilke sider søgemaskinerne skal se.

Opret en fil ved roden af dit websted, der hedder robots.txt. Indsæt dette deri:

Bruger-agent: *

Afvis: /

Afvis: /admin

Tillad: /admin/

Den sidste linje er den vigtige del. Den tillader søgemaskinerne at gennemsøge administratorkataloget, men forhindrer dem i at gå dybere. Det vil forhindre indeksering af sider, der er i denne mappe.

TRIN 3: Find ud af, hvilke sider der rangerer højt for dine søgeord

Når du har identificeret nogle få søgeord, som du ønsker at ranke for, skal du finde ud af, hvor godt disse søgeord rangerer for de pågældende sider på dit websted. Det kan du gøre ved at åbne søgekonsollen i Google Webmaster Tools.

I afsnittet Søgetrafik får du en oversigt over, hvor godt dine sider rangerer for dine søgeord. Klik på de søgeord, du vil kontrollere.

I venstre side kan du se en liste over alle de sider, der er højt placeret for det pågældende søgeord.

Den højre kolonne viser, hvor godt hver side rangerer for det pågældende søgeord. Dette giver dig en idé om, hvor stærk forbindelsen mellem siden og søgeordet er.

Jeg vil f.eks. gerne ranke for “hvordan man skriver et gæsteindlæg”. Så jeg skriver det i Google Webmaster Tools.

Bemærk, at jeg kun får tre resultater. Men de to første er for blogindlæg, og det tredje er et websted.

I venstre kolonne kan du se, at begge blogindlæg er placeret på forsiden for det pågældende søgeord. Websitet er dog placeret som nr. 9.

Det betyder, at forbindelsen mellem webstedet og søgeordet er stærkere end forbindelsen mellem blogindlægget og søgeordet. Webstedet er ikke det bedste match for søgeordet, så det har en lavere placering.

TRIN 4: Reparer dine ødelagte links

Brudte links er alle websideejeres plageånd. De er hovedårsagen til, at dit websted ikke rangerer så godt, som det burde.

For at rette ødelagte links skal du gennemgå dit websted og identificere de sider, der har ødelagte links. Derefter skal du gå tilbage til Google Webmaster Tools og finde ud af, hvilke sider der linker til disse ødelagte sider.

TRIN 5: Forbedre din SEO på siden

Nu hvor du har identificeret de sider, der rangerer for dine søgeord, skal du forbedre deres on-page SEO.

Det er her, du kan optimere dit indhold for at gøre det bedre for søgemaskinerne.

Det første, du skal gøre, er at kigge på metabeskrivelsen.  Det er uden tvivl det vigtigste stykke tekst på en side. Det er den beskrivelse, der vises under din titel i søgeresultaterne.

Hvis du ikke har en metabeskrivelse, kan du oprette en med dette værktøj.

Dernæst skal du se på meta-søgeordene. Det er de søgeord, der vil blive vist på selve siden. De er meget vigtige, fordi de fortæller søgemaskinerne, hvad siden handler om.

Endelig skal du se på sidens indhold. Du skal sørge for, at indholdet er relevant for søgeordene. Hvis ikke, skal du ændre det.

TRIN 6: Overvåg dine placeringer

Du skal overvåge dine placeringer regelmæssigt. På den måde kan du se, om du forbedrer dig, eller om du bliver dårligere. Endelig skal du tjekke dine placeringer hver uge. Anmod om en SEO analyse her

Det er vigtigt at bemærke, at du ikke behøver at bekymre dig om at have en perfekt SEO-strategi. Så længe du konstant overvåger dine placeringer, er det fint nok.