Danmark opfattes ofte som et cykelland, når vi taler om os selv og når vi får opmærksomhed i udenlandske medier. Både hvad angår antallet af daglige trafikanter som befordrer sig på to hjul og når vi kigger på de professionelle danske rytteres internationale succes i landevejsløb i de senere år. Men alligevel er cykling som sport ikke i nærheden af at være så udbredt som f.eks. fodbold og håndbold. Cykling som sportsgren bliver dog mere og mere populært på amatørniveau – og senest med Jonas Vingegaards samlede sejr i Tour de France 2022 er der skabt en enorm fornyet interesse i cykling som sport. Der er flere gode grunde til at cykling helt generelt er populært herhjemme – det er en fantastisk måde at komme i form på, holde sig sund og så er det let tilgængelig med gode landeveje i hele landet. Hvis du overvejer at give cykling som sportsgren en chance, får du her nogle tips, der kan hjælpe dig med at komme i gang.

Meld dig ind i en cykelklub

For det første skal du melde dig ind i en cykelklub. Eller i hvert fald besøge en cykelklub, så du kan få en fornemmelse af, om det er noget for dig. Der er en lang række cykelklubber i hele landet ligesom det kendes for andre former for foreningsidræt. En hurtig søgning på nettet kan let hjælpe dig med at finde din nærmeste cykelklub.

Cykelklubben vil give dig adgang til erfarne cyklister, som kan lære dig det grundlæggende og hjælpe dig med at forbedre din teknik. Ofte vil du også have mulighed for at låne både racercykel og det nødvendige udstyr, så du kan afprøve, om cykling som sport er noget for dig. Det kan på det kraftigste anbefales, at du prøver med cykelklubbens udstyr inden du bruger dine egne penge på dyrt udstyr. En racercykel og det nødvendige udstyr, som sko, hjelm og lycra, kan hurtigt blive en stor omkostning selv for en nybegynder, så det er vigtigt, at du er sikker på, at du får cyklen brugt, og den ikke bare kommer til at samle støv i garagen.

Deltag i væddeløb for amatører

Cykelklubber landet over arrangerer hele året rundt en række løb for amatører. Landevejsløb kan være en god måde at afprøve dine færdigheder og udfordre dig selv på, men du skal være sikker på, at du har niveauet til at følge med før det bliver sjovt for dig. Igen kan det anbefales at tage et par træningsture med rytterne fra den lokale klub, så du har en ide om dit niveau inden du melder dig til dit første landevejsløb. Hvis du ikke selv har lyst til at deltage aktivt i løb endnu, kan du også bare nøjes med at møde op og overvære et amatørløb i dit lokalområde. Det kan både hjælpe dig med en større forståelse af det påkrævede niveau, men ikke mindst kan det hjælpe dig til nogle sociale relationer, som senere kan vise sig at være den største motivation for cykling som sportsgren.

Køb en ordentlig racercykel

Hvis du er sikker på, at du har lysten, så skal du også sørge for at udstyret er i orden. Det er et grundvilkår for at lykkes og opnå en stor glæde ved cyklingen. Det gælder både din racercykel og det nødvendige udstyr. Hvis du har meldt dig ind i en cykelklub, vil du helt sikkert kunne få kompetent råd og vejledning i forhold til, hvilken racercykel og udstyr, der svarer til dit niveau. Bedre råd findes sådan set ikke, så det kan på det varmeste anbefales at lytte til dem, der har været i gang med sporten i længere tid end dig selv. De har typisk også gjort sig nogle bitre erfaringer, som du kan slippe for at bruge penge på.

En ordentlig racercykel defineres som en, der passer til dit niveau, din pengepung og dit ønske om at udvikle dig. Ligesom et par sko kan blive for små, kan du også vokse fra en cykel, hvis den ikke længere lever op til de krav, du stiller til den. Det er derfor vigtigt, at du tænker fremad, når du køber din første rigtige racercykel. Du kan finde en masse gode bud på din nye racercykel på bikeland.dk, hvor udvalget dækker alt fra nybegynderen til erfarne amatører og semiprofessionelle ryttere.