Uanset hvor du arbejder, er det vigtigt, at du fremstår professionel. Men hvordan gør man det, og hvad er professionalisme overhovedet? Det er nemlig ikke det samme på alle arbejdspladser, så det gælder om at overveje, hvad der er passende på dit arbejde; både overfor kunderne og overfor kollegerne.

Hvad er professionalisme?

Lad os først tage et kig på, hvad professionalisme egentligt er. Det er som sagt ikke det samme på alle arbejdspladser, men der er selvfølgelig en fælles definition, der dikterer professionalisme. Det handler om at udføre en service, som man har lovet, og typisk skal man også ligne den type, der kan gøre det. Man skal fremstå erfaren og kvalitetsbevidst og selvfølgelig også levere det produkt eller udføre den ydelse, som kunden har ønsket.

Din påklædning

Det er desværre ikke altid nok at have evnerne; man skal helst også kunne se på dig, at du har dem, og det er her, din påklædning kommer ind i spillet. Nogle tænker straks på jakkesæt, hvide skjorter og slips, når der snakkes professionalisme, men det er kun tilfældet på nogle arbejdspladser. Hvis man for eksempel arbejder på et værksted, vil det være fjollet og upraktisk, fordi det ikke giver mening for det arbejde, man udfører. Så vil man fremstå uprofessionelt og uerfaren, og dermed give det modsatte indtryk af det, man ønsker.

Detaljer i påklædningen – armbåndsur

Der er også visse detaljer i din påklædning, der kan hjælpe på din professionalisme. Det gælder for eksempel et armbånds ur; et Ole Mathiesen dameur er især populært. Med et Ole Mathiesen dameur kan du hurtigt og diskret tjekke klokken uden at kolleger eller kunder lægger mærke til, at du holder øje med tiden.

Nogle holder kun øje med klokken på deres mobil, men det virker uprofessionelt, utålmodigt og uhøfligt at trække mobilen op af lommen. Så er et Ole Mathiesen dameur en meget bedre løsning. Desuden kan du finde et Ole Mathiesen dameur i netop din smag, da der findes mange flotte designs. Du kan finde et Ole Mathiesen dameur på https://guldbrandsenjuveler.dk/.

Din opførsel

Selvfølgelig siger din opførsel også meget om, hvor professionel du fremstår. Her gælder det om at kunne fornemme stemninger, så man både kan følge med i et afslappet og humoristisk miljø og de mere seriøse øjeblikke. Det gælder både kunder og kolleger. Desuden fremstår det modent og professionelt, når man kan med alle uden problemer. Foran kunden skal du vise, at du har styr på det, du laver. Samtidig skal du være åben og velkommende, uden at virke naiv. Hvis du tvivler på dig selv, kan du hurtigt blive set som uerfaren, selv hvis det ikke er tilfældet. Derfor skal du prøve at virke selvsikker uden at være arrogant.

Professionel og behagelig

Professionalisme består af meget mere end jakkesæt og slips; selvom udseendet har en del at sige, kommer det an på den enkelte arbejdsplads, og din opførsel er bestemt også vigtig. Både dit udseende og din opførsel skal vise, at du er troværdig og erfaren, samtidig med at du skal virke behagelig. Balancen er ikke altid nem, men du skal nok finde den!