Champions League er en af de mest prestigefyldte turneringer i hele fodboldverdenen. Den byder på Europas bedste klubber, der kæmper om titlen som det bedste hold på kontinentet. Hvis du er ny i Champions League, eller hvis du bare gerne vil vide mere om den, er du kommet til det rette sted. I dette blogindlæg vil vi give dig en omfattende guide til turneringen. Vi vil diskutere alt fra historien og formatet til hvem der forventes at vinde i år. Så uanset om du er en indædt fan eller bare nysgerrig efter at vide, hvad al den ståhej handler om, så læs videre. Champions League-billetter kan desuden købes online – klik ind via henvisningen og find ud af hvordan.

Generel info

Champions League blev grundlagt i 1955 og har været afholdt hvert år siden da. Den er åben for alle klubber, der opfylder de kriterier, som er fastsat af UEFA (Union of European Football Associations), hvilket bl.a. indebærer, at klubben skal være medlem af et af UEFA’s nationale forbund. Turneringen består af flere faser, hvor den seneste tilføjelse er den playoff-runde, der blev indført i 2009. Det nuværende format omfatter 32 hold: 26 automatiske kvalifikationskampe og seks hold, der klarer sig gennem kvalifikationsrunderne. Disse 32 hold bliver derefter inddelt i otte grupper af fire, hvor hvert hold spiller mod de tre andre hold i deres gruppe to gange (en gang hjemme og en gang ude). De to bedste hold fra hver gruppe går videre til knockout-fasen, hvor de spiller i en turnering med enkelt eliminering indtil kun to hold er tilbage. Disse to hold deltager i finalen, som afholdes på et neutralt sted.

Real Madrid er det mest succesfulde hold i Champions League-historien, idet det har vundet turneringen 13 gange. De er tæt forfulgt af AC Milan med syv sejre og Liverpool med seks sejre. Barcelona har også haft stor succes i de seneste år og har vundet Champions League fire gange siden 2009. Hvad angår dette års turnering, er Bayern München favoritter til at vinde ifølge de fleste bookmakere. Dette skyldes i høj grad deres stærke præstation i sidste års konkurrence, hvor de nåede finalen, men kun tabte til Liverpool.