Der bliver hele tiden talt om, at Danmark er et af de nemmeste lande at komme i gang som iværksætter. Dette skyldes, at vi har en god infrastruktur i landet, og så er alting nærmest muligt, hvis man har adgang til Nem ID. Problemet med denne antagelse er, at det er teoretisk. I praksis er det desværre ikke så nemt, hvis man ikke vil betale mange tusind kroner i gebyrer til advokater, banker og revisorer – og dem kan man nærmest ikke komme uden om i Danmark.
Oversigt over gebyrer i forbindelse med stiftelse
Hvis du skal starte din egen virksomhed i dag, så bliver det sandsynligvis i selskabsform. ApS eller anpartsselskabet er det mest populære valg, hvis man ikke vil have ubegrænset hæftelse. Det er en god idé at vælge noget som ApS, hvor du får begrænset hæftelse med få undtagelser. Til dette skal man som minimum bruge 40.000 kroner i selskabskapital. Dette beløb kommer de fleste også med.
Når man er kommet så langt, hvor man har sparet dette beløb op, så skal man registrere sit selskab. For at gøre dette, så skal man have en bankmand, revisor eller lignende til at bekræfte, at du har pengene og at de nu tilhører det nye selskab under stiftelse. Dette er ikke gratis, og du kommer også til at betale for alt muligt andet. Ikke nok med det, så skal du også betale et gebyr til staten for at registrere dit selskab.
Når selskabskapitalen endelig skal udbetales, så finder du ud af, at du skal have en speciel erhvervskonto til din virksomhed. Denne er i modsætning til konti til private ikke gratis, og du kan ende med at betale rigtig høje gebyrer, hvis du ikke tjekker en god sammenligning lige som den lige her.